English version
 
 
 
 
Csipke Camp 2012
Csipke Camp 2012
Rhythm Addiction - USA Concert tour 2008
Rhythm Addiction
Őrkőiek Budapesten
Őrkőiek Budapesten
Táncház muzsika Mezőségről
Táncház muzsika Mezőségről
Gazsa Band live in USA
Gazsa Band live in USA
Budapesttől ... Kommandóig
Budapesttől ... Kommandóig
Gázsa: Erdélyi népzene
Gázsa: Erdélyi népzene
Panek Kati: Ha nem szerettelek volna
Panek Kati: Ha nem szerettelek volna
Bodzafa együttes: a "Panek Katié"
Budapest Táncegyüttes: Csárdás!
Budapest Táncegyüttes: Csipkerózsika
 
 
 

Gázsáék Amerikában. Beszélgetés Papp István Gázsával és Árendás Péterrel
INTERJÚ - FolkMagazin 2004

Az erdélyi táncházmozgalom hőskorának vezető zenészei közül talán Papp István Gázsa tartott ki legtovább szülőföldjén aktív muzsikusként. A Bodzafa, majd más együttesek prímásaként egészen a kilencvenes évek elejéig játszott Erdélyben. Akkor ő is Magyarországra költözött, s a Budapest Táncegyüttes prímása lett, s ezt a szerepet tölti be a mai napig. Időközben megalakította saját együttesét, a Gázsa zenekart is, amellyel két kitűnő CD-t adott ki eddig, de önállóan Gázsát és különböző zenekarait viszonylag ritkán hallani, mert életük elsősorban a táncegyüttesek programjához igazodik. Azonban 2004 februárjában a zenészek a táncegyüttes nélkül kerekedtek útra, méghozzá Amerikába. Ennek a koncertkörútnak a létrejöttéről és részleteiről kérdeztem hazaérkezésük után Papp István Gázsát és Árendás Pétert, a Budapest Táncegyüttes zenei vezetőjét.

Az út egy különleges helyzet kapcsán jöhetett létre. A Zsuráfszki Zoltán vezette Budapest Táncegyüttes, amely szinte ugyanekkor Amerikába indult egy hathetes turnéra, ezúttal olyan műsorral készült a Columbia Artists Management kérésére, melyben nem a megszokott zenekarára volt szüksége, hanem a Balogh Kálmán Gypsy Cimbalom Bandre és más cigányzenészekre a Gypsy Spirit című produkcióhoz. Ezáltal a zenészek többsége számára felszabadult ez az időszak, amire egy önálló körutat szervezhettek. Nekik is kézenfekvő volt az amerikai szereplés, hiszen a Budapest Táncegyüttessel már korábban bejárhatták az országot, ismeretségeik voltak. Konkrétan a New Jerseyben élő és a magyar együtteseknek hosszú évek óta rendszeresen turnékat szervező Magyar Kálmán ajánlotta fel egy turné lehetőségét. Így míg a táncegyüttes a nyugati parton turnézott, addig Gázsáék a keletin, s csak az utolsó nap találkoztak össze, amikor a táncosok is átértek a keleti részre.

A csapatot hat zenész (Papp István Gázsa és Németh Dénes prímások, Árendás Péter brácsás, Makó Péter fúvós, Bartók József bőgős és az együttesi cimbalmos Balogh Kálmán helyett egy kiváló tanítványa, Szabó Dániel) és a Budapest Táncegyüttes egy pár táncosa (Baranyai Barbara és Babus Tamás) alkotta. A Gázsa együttes és a Budapest Táncegyüttes zenekara között már régóta átfedés van a prímás személye miatt, ezért a táncegyüttes kísérőzenekarát is gyakran emlegetik Gázsa együttesként, s az amerikai turnén is így reklámozták oket. Ugyanakkor a CD-n hallható Gázsa zenekarnak nem mindegyik tagja volt jelen a turnén. (Ezen a ponton megemlítettem, hogy néha már lehetetlen egy-két együttes összeállítását nyomon követni, de ahogy Árendás Péter megjegyezte, tulajdonképpen ez egy nagyszerű dolog következménye, nevezetesen hogy a népzenészek ugyanazt a zenei nyelvet, repertoárt sajátították el, s ezért lehetséges ez az együttesek közötti átjárhatóság.)

Útjukra kétféle műsorral készültek. Az egyik kifejezetten folklórkoncert volt: a műsoruknak joggal adhatták a "Zene és tánc a Kárpát-medencéből" (Music and Dances from the Carpathians) címet, hiszen a történelmi Magyarország számos vidékéről (többek között Rábaköz, Gömör, Kalotaszeg, Székelyföld stb.) mutattak be zenéket-táncokat. Emellett a koncertek műsorába igyekeztek olyan muzsikákat is válogatni, amiket az előttük Amerikában járt magyarországi együttesektől talán nem hallhatott a közönség, így például felvidéki szlovák vagy magyarországi román anyagot, őrkői cigánytáncokat.

A másik műsort pedig olyan népzenei dallamokból állították össze, amiket neves zeneszerzők különféle komolyzenei műveikben használtak fel. Ennek a fajta műfajok közötti átjárásnak már hagyományai vannak az Amerikában turnézó együtteseink között. Míg itthon először a Jánosi együttes lépett fel ilyen jellegű produkcióval még a nyolcvanas években, a kilencvenes évektől az Ökrös és a Muzsikás együttes szerepelt az Egyesült Államok néhány kiemelkedő jelentőségű koncerttermében valamelyik vezető szimfonikus zenekarral, hogy Bartók műveinek népzenei ihletőit és a feldolgozásokat bemutassák. Gázsáék ezúttal a Bartók műveiben fellelhető népzenei példák mellett Liszt és Brahms kompozíciók alapjául szolgáló dallamokat is előadtak. A komolyzenei művek előadására ezúttal a Joseph Horowitz művészeti vezető irányította washingtoni Post-Classical Ensemble tagjai vállalkoztak. Mint Gázsa elmondta, ők az amerikai szervezők számára mostanra annyira magától értendő módon csöppentek bele az ilyen jellegű előadásba, hogy úgy érezték, talán Amerikában azt hiszik, Magyarországon ez a természetes bemutatása a népzenének és a komolyzenének.

Ahogy az hasonló turnékon szokott lenni, a koncertek helyszínei a nagy koncerttermektől a kisebb klubokig váltakoztak. A két legjelentősebb előadásra Washingtonban került sor, s ezek jelentették a körút nyitó- és záróeseményét. Az elsőn a fentiekben már említett Post-Classical Ensemble nevű szimfonikus zenekar, továbbá Alexander Shtarkman és Maria Strezova zongora-, valamint David Salnes és Sally McLain hegedűművészek közreműködésével Liszt, Brahms és Bartók művek és azok forrásai szólaltak meg a Georgetown University hangversenytermében. A záró koncert az Amerika Hangja Rádió auditóriumában már a szokásos önálló népzenei hangverseny volt. A washingtoni koncertekről professzionális felvételek is készültek, s jó lenne, ha valamelyik magyarországi rádióállomás vállalkozna ezek lejátszására.

A két esemény között felléptek New Yorkban és környékén, a Nagy Tavak vidékén, olyan városokban, mint Buffalo, Cleveland, Detroit, Toledo, Madison, Minneapolis, Chicago, ahol nagyobb magyar közösségek vannak. Boston, Ann Arbor és Pittsburgh szintén állomásai voltak a körútnak. Színházak, zenés klubok, templomok egyaránt szerepeltek a fellépések helyszínei között. Innen délre vezetett az út Floridába, ahol egy hét alatt öt koncertet adtak Daytona Beachtol Miamiig.

Mikor arról faggatom a zenészeket, hogy magyar vagy amerikai közönségük volt-e inkább ill. melyik előtt volt nagyobb sikerük, elmondják, hogy a magyar közösségek létesítményeiben természetesen elsősorban magyar, más helyeken többnyire az amerikai hallgatóság dominált. Gázsáék is tartottak attól, amitől több korábban ott járt zenész társuk, hogy az 1956-ban vagy korábban emigrált magyarok még nem ismerhették azt a fajta erdélyi népzenét, ami csak a hetvenes évektől vált közkinccsé a táncházmozgalom révén, s ezért ezt románnak érezhették. Most viszont kellemesen csalódtak a régebben emigráltakban is, akik igazán szívélyesen fogadták a műsort, ami után nem egyszer kötetlen muzsikálásra, nótázásra is sor került. Persze a koncertek anyagának könnyebb befogadásához a zenekar is igyekezett hozzájárulni azzal, hogy nem az ottani magyaroknak talán legidegenebbül csengő moldvai vagy gyimesi zenét játszották, hanem olyan dialektusokat, melyeknek egyik-másik dallamára a régen távol élők is ráismerhettek. Így már szinte előre kiszámítható volt, hogy például a székelyföldi csokorban, amikor ahhoz a dallamhoz érnek, hogy "Erdo mellett nem jó lakni...", a közönség dalra fakad. A szórakozni vágyó közönséget nem lehet csak ismeretterjesztéssel traktálni; úgy próbálták "fű alatt" oktatni oket, hogy közben jól érezzék magukat.

Első washingtoni koncertjükről a Washington Post február hetedikei számában Cecelia Porter tollából igen elismerő kritika jelent meg. Sikerüket az is jelezte, hogy a műsorok után CD-iket sokszor nem csak a maguk számára vették a nézők, hanem azon ismerőseiknek is, akik lemaradtak az eseményről.

Végül arról érdeklődtem beszélgetőtársaimtól, hogy a Gázsa zenekart vajon Magyarországon mikor lehet hallani önálló fellépéseken. Megtudtam, hogy vannak tervek arra vonatkozóan, hogy az Amerikában járt formáció (azaz nagyjából a Budapest Táncegyüttes zenekara) az amerikai turné műsorát Magyarországon is előadja, hiszen ez a produkció igen sikeresnek bizonyult, s a több mint tíz éve a főleg a táncosokat kiszolgáló muzsikusoknak egy lehetoséget adott, hogy öt héten át csak a maguk által összeállított műsorral szerepeljenek. Ami a lemezekről ismert Gázsa zenekart illeti, tagjai közül a Liber testvérek pillanatnyilag nem csak zenei tevékenységet folytatnak, Gázsáékat pedig annyira leköti a táncegyüttesek melletti főállású tevékenységük, hogy külön koncertezésre alig marad idejük ebben a formációban is. Ezt a magam - s talán sokan mások - nevében is őszintén sajnálom.
Abkarovits Endre

Vissza a sajtómegjelenésekhez


Laptető   Vissza